RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN: TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT)
TINGKATAN :
TARIKH :
TOPIK :
|
4
GEMILANG
10
DECEMBER 2012
4.0
MULTIMEDIA
4.2. Perkakasan dan Perisian
4.2.1 Perkakasan
|
TEMPAT :
MASA :
|
BK5,
N24
11.20
am-12.00 (40 minit)
|
HASIL
PEMBELAJARAN:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran (P&P) ini, pelajar
dapat:
1.
Menyenaraikan perkakasan yang
digunakan untuk menghasilkan produk multimedia dengan betul.
2.
Menerangkan fungsi setiap
perkakasan tersebut dengan jelas.
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR (BBM):
a.
Bahan untuk set induksi: Kad
imbasan yang mengandungi gambar pengimbas, video kamera, kamera, peranti
audio dan peranti penangkapan
audio
b.
Bahan untuk sesi P & P: Slaid
persembahan tajuk ‘Perkakasan’
c.
Bahan untuk aktiviti: kertas
mahjong, kad imbasan (seperti bahan untuk set induksi)
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA:
a. Pelajar
telah mempelajari definisi multimedia.
b. Pelajar
telah mengetahui elemen-elemen dalam multimedia
|
PELAKSANAAN
PENGAJARAN
Isi kandungan
|
Pengetahuan/Kemahiran yang perlu
dikuasai
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Pengenalan:
Set
induksi
|
Pelajar
dapat mengaitkan set induksi dengan pelajaran pada hari ini.
|
1. Guru
menunjukkan beberapa kad imbasan yang mengandungi gambar:
· Pengimbas
· Video
kamera
· Kamera
· Peranti
audio
· Peranti
penangkapan audio
2. Pelajar
menjawab soalan guru.
3. Guru
meminta pelajar mengaitkan gambar dalam kad imbasan tadi dengan tajuk
pengajaran pada hari ini.
4. Pelajar
memberi maklum balas dengan menerbitkan kata kunci tajuk pengajaran pada hari
ini.
|
Masa:
5
minit
BBM:
Kad
imbasan
(rujuk
Modul lampiran 1)
Nilai murni;
Rasional
|
4.2 Perkakasan dan Perisian
4.2.1 Perkakasan
4.2.1.1 Mengenalpasti perkakasan yang
digunakan untuk menghasilkan produk multimedia:
· Pengimbas
· Video
kamera
· Kamera
· Peranti
audio
· Peranti
penangkapan video
|
1. Pelajar
dapat menyatakan sekurang-kurangnya tiga (3) jenis perkakasan yang digunakan
untuk menghasilkan produk multimedia dengan betul.
2. Pelajar
dapat menerangkan fungsi sekurang-kurangnya 3 jenis perkakasan dengan tepat
dan betul.
|
1. Pelajar
ditanya tentang perkakasan yang pernah mereka guna atau lihat bagi
penghasilan produk multimedia.
2. Pelajar
memberi maklum balas pertanyaan guru.
3. Guru
menunjukkan slaid atau objek perkakasan tersebut.
4. Pelajar
memberi tumpuan kepada slaid atau objek yang ditunjukkan.
5. Guru
menyatakan dengan jelas lima jenis perkakasan yang akan dipelajari pada hari
ini berpandukan slaid.
6.
Aktiviti
1:
- Guru
membahagikan pelajar kepada 5 kumpulan kecil.
- Guru
menerangkan peraturan bagi aktiviti tersebut.
- Setiap
kumpulan akan mempunyai maklumat tentang satu (1) jenis perkakasan yang
berlainan.
- Ahli
setiap kumpulan dikehendaki berbincang tentang fungsi-fungsi perkakasan yang
mereka perolehi.
- Wakil kumpulan akan menerangkan fungsi
perkakasan tersebut kepada pelajar yang lain.
- Guru
mengulas tentang pembentangan yang telah dilaksanakan oleh setiap kumpulan.
|
Masa:
25
minit
BBM:
- Slaid
yang bertajuk ‘Perkakasan’
(rujuk Modul lampiran 2)
Bahan
aktiviti:
- Kertas
mahjong
- Pen
marker
- Gambar
perkakasan (rujuk Modul lampiran 1)
Nilai murni:
- Saling
membantu dan bekerjasama
- Hormat-menghormati
- Amanah
- Bertanggungjawab
|
Penutup:
|
|||
1. Beberapa
orang pelajar (secara sukarela) diminta untuk merumuskan pelajaran pada hari
ini.
2. Pelajar
merumuskan hasil pembelajaran secara ringkas.
3. Guru
merumuskan semula pembelajaran pada hari ini.
|
Masa:
5
minit
|
||
Tugasan:
|
|||
1. Pelajar
diminta agar menghasilkan peta minda bagi tajuk yang telah dibincangkan pada
hari ini.
|
Masa:
2
minit
|
||
Refleksi Kendiri:
|
|||
Catatan/Tugas-tugas Lain:
|
|||
Masa
|
Aktiviti
|
Pengesahan
|
|
No comments:
Post a Comment