RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN: INFORMATION & COMMUNICATION TECHNOLOGY
TINGKATAN
: 4 Bestari TEMPAT : BK5,N24
TARIKH : 31/10/2012 MASA : 1140-1210
TOPIK : Medium Penghantaran Multimedia
HASIL
PEMBELAJARAN :
Di akhir pelajaran ini,
para pelajar dapat:
1. Menerangkan medium
penghantaran multimedia dengan tepat.
2. Menyenaraikan
jenis-jenis medium penghantaran multimedia dengan betul.
3. Membezakan
jenis-jenis medium penghantaran multimedia dengan tepat.
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR :
1. Slaid Power Point
bertajuk Medium Penghantaran Multimedia
2. CD yang mengandungi
movie
3. Internet
4. Kertas Edaran A4 (
Latihan )
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
|
PELAKSANAAN
PENGAJARAN
ISI KANDUNGAN
|
PENGETAHUAN/KEMAHIRAN YANG PERLU DIKUASAI
|
4.1.4
Medium Penghantaran
|
a) Pelajar dapat mengaitkan set induksi dengan pelajaran hari ini.
|
AKTIVITI PENGJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENGENALAN:
Set induksi:
Aktiviti
1
1. Guru
memaparkan tajuk pembelajaran iaitu medium penghantaran.
2. Guru
meminta pelajar memberi pendapat berkenaan tajuk pembelajaran.
3. Guru
menayangkan slaid power point dan menerangkan maksud medium penghantaran dan
peranan dalam multimedia.
Aktiviti 2
1. Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada pelajar.
2. Pelajar
diminta menggunakan perisian internet (search engine) untuk meneroka jawapan
kepada lembaran kerja yang diedarkan.
3. Pelajar
diminta mengisi jawapan masing-masing di dalam kertas edaran.
4. Guru meminta
beberapa orang pelajar secara sukarela untuk membaca jawapan dan memberi
pendapat terhadap jawapan masing-masing.
5. Guru menayangkan
slaid power point dan menyemak lembaran kerja bersama pelajar.
|
Masa: 5 minit
ABM: CD yang
mengandungi movie,Web Browser.
Nilai:Rasional
Masa: 8 minit
ABM: Slaid
Power Point
Nilai :
Rasional, Keberanian.
Masa : 20 minit
ABM : Lembaran
Kerja, Slaid Power Point.
Nilai :
Berdikari
|
AKTIVITI PENGJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENUTUP
TUGASAN
Pelajar
diminta untuk mencari maklumat mengenai elemen-elemen yang digunakan dalam
multimedia dan peranan setiap elemen tersebut.
|
Masa : 5 minit
Masa : 2 minit
|
REFLEKSI KENDIRI
|
|
CATATAN/TUGAS-TUGAS LAIN
|
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN: INFORMATION & COMMUNICATION TECHNOLOGY
TINGKATAN
: 4 Bestari TEMPAT : BK5,N24
TARIKH : 31/10/2012 MASA : 1140-1210
TOPIK : Elemen Multimedia (1)
HASIL
PEMBELAJARAN :
Di akhir pelajaran ini,
para pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
kategori elemen multimedia dengan tepat.
2. Menyenaraikan
jenis elemen multimedia kategori objek statik dengan betul.
3. Mengenalpasti
penggunaan elemen teks dan grafik dalam multimedia dengan
4. Menentukan
jenis format fail teks dan grafik dengan baik.
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR :
1. Slaid Power Point
bertajuk Elemen-elemen multimedia
2. Video
3. Internet
4. Kertas mahjong
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
|
PELAKSANAAN
PENGAJARAN
ISI KANDUNGAN
|
PENGETAHUAN/KEMAHIRAN YANG PERLU DIKUASAI
|
4.1.5
Elemen-elemen multimedia
|
a) Pelajar dapat mengaitkan set induksi dengan pelajaran hari ini.
|
AKTIVITI PENGJARAN DAN
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENGENALAN:
Set induksi:
Perkembangan
Pengajaran
Aktiviti
1
1. Guru
memaparkan tajuk pembelajaran iaitu elemen multimedia.
2. Guru
meminta pelajar memberi pendapat berkenaan tajuk pembelajaran dengan
menyenaraikan elemen multimedia berdasarkan video yang ditayangkan.
3. Guru
menayangkan slaid power point dan menerangkan kategori-kategori yang terdapat
dalam multimedia.
Aktiviti 2
|
Masa: 5 minit
ABM: Video yang
mengandungi semua elemen multimedia
Nilai:Rasional
Masa: 10 minit
ABM: Slaid
Power Point
Nilai :
Rasional, Keberanian.
Masa : 20 minit
ABM : Lembaran
Kerja, Slaid Power Point.
Nilai :
Berdikari
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENUTUP
|
Masa : 5 minit
|
REFLEKSI KENDIRI
|
|
CATATAN/TUGAS-TUGAS LAIN
|
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN: INFORMATION & COMMUNICATION TECHNOLOGY
TINGKATAN
: 4 Bestari TEMPAT : BK5,N24
TARIKH : 31/10/2012 MASA : 1140-1210
TOPIK : Elemen Multimedia (2)
HASIL
PEMBELAJARAN :
Di akhir pelajaran ini,
para pelajar dapat:
1. Menyenaraikan
jenis elemen multimedia kategori objek dimamik dengan betul.
2. Mengenalpasti
penggunaan elemen audio, video dan animasi dalam multimedia dengan baik.
3. Menentukan
jenis format fail audio, video dan animasi dengan baik.
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR :
1. Slaid Power Point
bertajuk Elemen-elemen multimedia
2. Internet
3. Kertas Mahjong
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
|
PELAKSANAAN
PENGAJARAN
ISI KANDUNGAN
|
PENGETAHUAN/KEMAHIRAN YANG PERLU DIKUASAI
|
4.1.5 Elemen-elemen multimedia
|
a) Pelajar dapat mengaitkan set induksi dengan pelajaran hari ini.
|
AKTIVITI PENGJARAN DAN
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENGENALAN:
Set induksi:
1. Guru mengkaitkan pembelajaran lepas dengan topik pembelajaran seterusnya.
Perkembangan
Pengajaran
Aktiviti
1
1. Guru
memaparkan tajuk pembelajaran iaitu elemen multimedia kategori objek dinamik
dan guru menerangkan berkenaan tajuk tersebut.
2. Guru
meminta pelajar memberi dan memberi beberapa contoh elemen multimedia dalam
ketegori objek dinamik.
3. Guru
menayangkan slaid power point dan menerangkan kategori-kategori yang terdapat
dalam multimedia.
Aktiviti 2
|
Masa: 2 minit
Nilai:Rasional
Masa : 10 minit
ABM: Slaid
Power Point
Nilai :
Rasional, Keberanian.
Masa : 20 minit
ABM : Internet,
Slaid Power Point bertajuk elemen-elemen multimedia dan buku rujukan ICT.
Nilai :
Berdikari
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENUTUP
TUGASAN
Pelajar diminta
untuk menghasilkan buku skrap berkenaan elemen-elemen multimedia.
|
Masa : 5 minit
Masa : 3 minit
|
REFLEKSI KENDIRI
|
|
CATATAN/TUGAS-TUGAS LAIN
|
|
No comments:
Post a Comment