RPH 4.1.4 - 4.1.5



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN: INFORMATION & COMMUNICATION TECHNOLOGY
TINGKATAN : 4 Bestari                           TEMPAT        :  BK5,N24
TARIKH        : 31/10/2012                         MASA       :  1140-1210 
TOPIK            : Medium Penghantaran Multimedia


HASIL PEMBELAJARAN :
Di akhir pelajaran ini, para pelajar dapat:
1.    Menerangkan medium penghantaran multimedia dengan tepat.
2.    Menyenaraikan jenis-jenis medium penghantaran multimedia dengan betul.
3.    Membezakan jenis-jenis medium penghantaran multimedia dengan tepat.




BAHAN BANTU MENGAJAR :
1.    Slaid Power Point bertajuk Medium Penghantaran Multimedia
2.    CD yang mengandungi movie
3.    Internet
4.    Kertas Edaran A4 ( Latihan )


PENGETAHUAN SEDIA ADA :
  1. Pelajar ada sedikit gambaran tentang konsep multimedia berpandukan pembelajaran yang lepas.
  2. Pelajar pernah menggunakan Internet dan Intranet untuk mencari maklumat.










PELAKSANAAN PENGAJARAN
ISI KANDUNGAN
PENGETAHUAN/KEMAHIRAN YANG PERLU DIKUASAI










4.1.4 Medium Penghantaran

  • Memberi definisi medium pemghantaran. 
  •  Menyenaraikan jenis medium penghantaran. 
  •  Membezakan jenis-jenis medium penghantaran










    


a)  Pelajar dapat mengaitkan set induksi dengan pelajaran hari ini.







  • Pelajar dapat memberi definisi medium penghantaran. 
  •  Pelajar dapat menyenaraikan jenis-jenis medium penghantaran dalam multimedia. 
  •  Pelajar dapat membandingkan jenis-jenis medium penghantaran.

 







 




AKTIVITI PENGJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
PENGENALAN:
Set induksi:
  1. Guru meminta pelajar memberi tumpuan dan melihat setiap perkara yang akan ditayangkan oleh guru.
  2. Guru memainkan CD yang di bawa selama 2minit
  3. Guru membuka web browser dan menunjukkan kepada pelajar.
  4. Guru meminta pelajar memberi pendapat berkenaan perkara yang telah pelajar lihat berkaitan dengan multimedia.




Aktiviti 1
1.  Guru memaparkan tajuk pembelajaran iaitu medium penghantaran.
2.  Guru meminta pelajar memberi pendapat berkenaan tajuk pembelajaran.
3.  Guru menayangkan slaid power point dan menerangkan maksud medium penghantaran dan peranan dalam multimedia.

Aktiviti 2
1.  Guru mengedarkan lembaran kerja kepada pelajar.
2.  Pelajar diminta menggunakan perisian internet (search engine) untuk meneroka jawapan kepada lembaran kerja yang diedarkan.
3.  Pelajar diminta mengisi jawapan masing-masing di dalam kertas edaran.
4.  Guru meminta beberapa orang pelajar secara sukarela untuk membaca jawapan dan memberi pendapat terhadap jawapan masing-masing.
5.  Guru menayangkan slaid power point dan menyemak lembaran kerja bersama pelajar.



Masa: 5 minit

ABM: CD yang mengandungi movie,Web Browser.

Nilai:Rasional





 
Masa: 8 minit

ABM: Slaid Power Point
Nilai : Rasional, Keberanian.


 


Masa : 20 minit
ABM : Lembaran Kerja, Slaid Power Point.
Nilai : Berdikari















AKTIVITI PENGJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN













PENUTUP
  1. Guru meminta pelajar (secara sukarela) merumuskan hasil pembelajaran pada hari ini. 
  2.  Pelajar merumuskan hasil pembelajaran secara ringkas. 
  3.  Guru merumus semula pembelajaran pada hari ini.



TUGASAN
Pelajar diminta untuk mencari maklumat mengenai elemen-elemen yang digunakan dalam multimedia dan peranan setiap elemen tersebut.

















Masa : 5 minit









Masa : 2 minit
REFLEKSI KENDIRI










CATATAN/TUGAS-TUGAS LAIN












RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MATA PELAJARAN: INFORMATION & COMMUNICATION TECHNOLOGY
TINGKATAN  : 4 Bestari                           TEMPAT        :  BK5,N24
TARIKH         : 31/10/2012                         MASA           :  1140-1210
TOPIK            : Elemen Multimedia (1)


HASIL PEMBELAJARAN :
Di akhir pelajaran ini, para pelajar dapat:
1.    Mengenalpasti kategori elemen multimedia dengan tepat.
2.    Menyenaraikan jenis elemen multimedia kategori objek statik dengan betul.
3.    Mengenalpasti penggunaan elemen teks dan grafik dalam multimedia dengan
4.    Menentukan jenis format fail teks dan grafik dengan baik.



BAHAN BANTU MENGAJAR :
1.    Slaid Power Point bertajuk Elemen-elemen multimedia
2.    Video
3.    Internet
4.    Kertas mahjong


PENGETAHUAN SEDIA ADA :
  1. Pelajar sudah terdedah dengan perisian teks yang selalu digunakan iaitu Microsoft Office Word. 
  2. Pelajar pernah menggunakan Internet atau Intranet untuk mencari maklumat pada sesi pembelajaran dan pengajaran yang lepas.



  
PELAKSANAAN PENGAJARAN
ISI KANDUNGAN
PENGETAHUAN/KEMAHIRAN YANG PERLU DIKUASAI








4.1.5 Elemen-elemen multimedia

  • Mengenalpasti kategori-kategori elemen yang terdapat dalam multimedia. 
  •  Menyenaraikan jenis elemen multimedia yang terdapat dalam kategori objek statik. 
  • Mengenal pasti penggunaan elemen teks dan grafik. 
  •  Menentukan jenis file yang digunakan dalam elemen teks dan grafik.




 




a)  Pelajar dapat mengaitkan set induksi dengan pelajaran hari ini.






  • Mengenalpasti kategori-kategori elemen yang terdapat dalam multimedia. 
  • Menyenaraiakan jenis elemen multimedia yang terdapat dalam kategori objek statik. 
  •  Mengenalpasti penggunaan elemen multimedia dalam aplikasi yang sebenar. 
  •  Menentukan jenis file yang akan digunakan bagi elemen teks dan multimedia.


AKTIVITI PENGJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
PENGENALAN:
Set induksi:
  1. Guru meminta pelajar memberi perhatian kepada video yang akan ditayangkan
  2. Guru menayang sebuah video yang mengandungi semua elemen multimedia.
  3. Guru meminta pelajar memberi pendapat berkenaan perkara yang telah pelajar lihat berkaitan dengan multimedia.



Perkembangan Pengajaran
Aktiviti 1
1.  Guru memaparkan tajuk pembelajaran iaitu elemen multimedia.
2.  Guru meminta pelajar memberi pendapat berkenaan tajuk pembelajaran dengan menyenaraikan elemen multimedia berdasarkan video yang ditayangkan.
3.  Guru menayangkan slaid power point dan menerangkan kategori-kategori yang terdapat dalam multimedia.

Aktiviti 2
  1. Pelajar dibahagikan kepada 4 kumpulan. Setiap 2 kumpulan akan mendapat tajuk yang sama iaitu elemen multimedia teks dan grafik. 
  2. Pelajar diarahkan untuk mengasilkan elemen multimedia mengikut tajuk yang diberikan dan  diberikan masa 5 minit untuk memikirkan elemen tersebut dengan menggunakan komputer. 
  3. Setiap kumpulan akan membentangkan hasil perbincangan mereka di hadapan kelas selama 3 ke 5 minit. 
  4. Guru mengulas tentang pembentangan pelajar serta mengaitkan dengan pengajaran dan pembelajaran.
  5. Guru menerangkan kepada pelajar tentang elemen multimedia. Guru menunjukan gambar (Slaid)  yang berkaitan dengan elemen multimedia.



Masa: 5 minit

ABM: Video yang mengandungi semua elemen multimedia
Nilai:Rasional







Masa: 10 minit

ABM: Slaid Power Point
Nilai : Rasional, Keberanian.









Masa : 20 minit
ABM : Lembaran Kerja, Slaid Power Point.
Nilai : Berdikari













AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN





PENUTUP
  1. Guru meminta pelajar (secara sukarela) merumuskan hasil pembelajaran pada hari ini. 
  2.  Pelajar merumuskan hasil pembelajaran secara ringkas. 
  3. Guru merumus semula pembelajaran pada hari ini.











Masa : 5 minit










REFLEKSI KENDIRI










CATATAN/TUGAS-TUGAS LAIN





















RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MATA PELAJARAN: INFORMATION & COMMUNICATION TECHNOLOGY
TINGKATAN  : 4 Bestari                           TEMPAT        :  BK5,N24
TARIKH         : 31/10/2012                         MASA           :  1140-1210
TOPIK            : Elemen Multimedia (2)



HASIL PEMBELAJARAN :
Di akhir pelajaran ini, para pelajar dapat:
1.    Menyenaraikan jenis elemen multimedia kategori objek  dimamik dengan betul.
2.    Mengenalpasti penggunaan elemen audio, video dan animasi dalam multimedia dengan  baik.
3.    Menentukan jenis format fail audio, video dan animasi dengan baik.



BAHAN BANTU MENGAJAR :
1.    Slaid Power Point bertajuk Elemen-elemen multimedia
2.    Internet
3.    Kertas Mahjong


PENGETAHUAN SEDIA ADA :
  1. Pelajar ada sedikit gambaran tentang elemen multimedia berpandukan pembelajaran yang lepas. 
  2. Pelajar mempunyai gambaran keseluruhan elemen komputer. 
  3. Pelajar pernah menggunakan Internet atau Intranet untuk mencari maklumat pada sesi pembelajaran dan pengajaran yang lepas.



PELAKSANAAN PENGAJARAN
ISI KANDUNGAN
PENGETAHUAN/KEMAHIRAN YANG PERLU DIKUASAI








4.1.5 Elemen-elemen multimedia
  1. Menyenaraikan jenis elemen multimedia yang terdapat dalam kategori objek dinamik. 
  2. Mengenal pasti penggunaan elemen audio, video dan animasi. 
  3. Menentukan jenis file yang digunakan dalam elemen audio, video dan animasi.





 





a)  Pelajar dapat mengaitkan set induksi dengan pelajaran hari ini.






  • Menyenaraiakan jenis elemen multimedia yang terdapat dalam kategori objek dinamik. 
  • Mengenalpasti penggunaan elemen multimedia dalam aplikasi yang sebenar. 
  • Menentukan format file yang akan digunakan bagi elemen audio, video dan animasi.



AKTIVITI PENGJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
PENGENALAN:
Set induksi:
1.  Guru mengkaitkan pembelajaran lepas dengan topik pembelajaran seterusnya.







Perkembangan Pengajaran
Aktiviti 1
1.  Guru memaparkan tajuk pembelajaran iaitu elemen multimedia kategori objek dinamik dan guru menerangkan berkenaan tajuk tersebut.
2.  Guru meminta pelajar memberi dan memberi beberapa contoh elemen multimedia dalam ketegori objek dinamik.
3.  Guru menayangkan slaid power point dan menerangkan kategori-kategori yang terdapat dalam multimedia.




Aktiviti 2
  1. Pelajar dibahagikan kepada 3 kumpulan. Setiap kumpulan akan mendapat satu tajuk elemen multimedia. 
  2. Dalam kumpulan pelajar diminta untuk mencari penggunaan elemen multimedia tersebut dalam penghasilan multimedia, jenis format file dan perisian yang digunakan. 
  3. Pelajar mencari maklumat menggunakan internet dan bahan yang diberikan oleh guru. 
  4.  Setiap kumpulan diminta untuk membentang maklumat tersebut di hadapan kelas. menunjukkan slaid power point.
  5. Guru mengulas tentang pembentangan pelajar serta menunjukkan slides powerpoint


Masa: 2 minit

Nilai:Rasional







 
Masa : 10 minit

ABM: Slaid Power Point
Nilai : Rasional, Keberanian.


 




Masa : 20 minit
ABM : Internet, Slaid Power Point bertajuk elemen-elemen multimedia dan buku rujukan ICT.
Nilai : Berdikari








 


AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN







PENUTUP
  1. Guru meminta pelajar (secara sukarela) merumuskan hasil pembelajaran pada hari ini. 
  2. Pelajar merumuskan hasil pembelajaran secara ringkas. 
  3. Guru merumus semula pembelajaran pada hari ini.



TUGASAN
Pelajar diminta untuk menghasilkan buku skrap berkenaan elemen-elemen multimedia.













 Masa : 5 minit









Masa : 3 minit
REFLEKSI KENDIRI








CATATAN/TUGAS-TUGAS LAIN




















No comments:

Post a Comment