RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN: TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT)
TINGKATAN :
TARIKH :
TOPIK :
|
4
GEMILANG
10
DECEMBER 2012
4.0
MULTIMEDIA
4.2. Perkakasan dan Perisian
4.2.1 Perkakasan
|
TEMPAT :
MASA :
|
BK5,
N24
11.20
am-12.00 (40 minit)
|
HASIL
PEMBELAJARAN:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran (P&P) ini, pelajar
dapat:
1.
Menyenaraikan perkakasan yang
digunakan untuk menghasilkan produk multimedia dengan betul.
2.
Menerangkan fungsi setiap
perkakasan tersebut dengan jelas.
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR (BBM):
a.
Bahan untuk set induksi: Kad
imbasan yang mengandungi gambar pengimbas, video kamera, kamera, peranti
audio dan peranti penangkapan
audio
b.
Bahan untuk sesi P & P: Slaid
persembahan tajuk ‘Perkakasan’
c.
Bahan untuk aktiviti: kertas
mahjong, kad imbasan (seperti bahan untuk set induksi)
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA:
a. Pelajar
telah mempelajari definisi multimedia.
b. Pelajar
telah mengetahui elemen-elemen dalam multimedia
|
PELAKSANAAN
PENGAJARAN
Isi kandungan
|
Pengetahuan/Kemahiran yang perlu
dikuasai
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Pengenalan:
Set
induksi
|
Pelajar
dapat mengaitkan set induksi dengan pelajaran pada hari ini.
|
1. Guru
menunjukkan beberapa kad imbasan yang mengandungi gambar:
· Pengimbas
· Video
kamera
· Kamera
· Peranti
audio
· Peranti
penangkapan audio
2. Pelajar
menjawab soalan guru.
3. Guru
meminta pelajar mengaitkan gambar dalam kad imbasan tadi dengan tajuk
pengajaran pada hari ini.
4. Pelajar
memberi maklum balas dengan menerbitkan kata kunci tajuk pengajaran pada hari
ini.
|
Masa:
5
minit
BBM:
Kad
imbasan
(rujuk
Modul lampiran 1)
Nilai murni;
Rasional
|
4.2 Perkakasan dan Perisian
4.2.1 Perkakasan
4.2.1.1 Mengenalpasti perkakasan yang
digunakan untuk menghasilkan produk multimedia:
· Pengimbas
· Video
kamera
· Kamera
· Peranti
audio
· Peranti
penangkapan video
|
1. Pelajar
dapat menyatakan sekurang-kurangnya tiga (3) jenis perkakasan yang digunakan
untuk menghasilkan produk multimedia dengan betul.
2. Pelajar
dapat menerangkan fungsi sekurang-kurangnya 3 jenis perkakasan dengan tepat
dan betul.
|
1. Pelajar
ditanya tentang perkakasan yang pernah mereka guna atau lihat bagi
penghasilan produk multimedia.
2. Pelajar
memberi maklum balas pertanyaan guru.
3. Guru
menunjukkan slaid atau objek perkakasan tersebut.
4. Pelajar
memberi tumpuan kepada slaid atau objek yang ditunjukkan.
5. Guru
menyatakan dengan jelas lima jenis perkakasan yang akan dipelajari pada hari
ini berpandukan slaid.
6.
Aktiviti
1:
- Guru
membahagikan pelajar kepada 5 kumpulan kecil.
- Guru
menerangkan peraturan bagi aktiviti tersebut.
- Setiap
kumpulan akan mempunyai maklumat tentang satu (1) jenis perkakasan yang
berlainan.
- Ahli
setiap kumpulan dikehendaki berbincang tentang fungsi-fungsi perkakasan yang
mereka perolehi.
- Wakil kumpulan akan menerangkan fungsi
perkakasan tersebut kepada pelajar yang lain.
- Guru
mengulas tentang pembentangan yang telah dilaksanakan oleh setiap kumpulan.
|
Masa:
25
minit
BBM:
- Slaid
yang bertajuk ‘Perkakasan’
(rujuk Modul lampiran 2)
Bahan
aktiviti:
- Kertas
mahjong
- Pen
marker
- Gambar
perkakasan (rujuk Modul lampiran 1)
Nilai murni:
- Saling
membantu dan bekerjasama
- Hormat-menghormati
- Amanah
- Bertanggungjawab
|
Penutup:
|
|||
1. Beberapa
orang pelajar (secara sukarela) diminta untuk merumuskan pelajaran pada hari
ini.
2. Pelajar
merumuskan hasil pembelajaran secara ringkas.
3. Guru
merumuskan semula pembelajaran pada hari ini.
|
Masa:
5
minit
|
||
Tugasan:
|
|||
1. Pelajar
diminta agar menghasilkan peta minda bagi tajuk yang telah dibincangkan pada
hari ini.
|
Masa:
2
minit
|
||
Refleksi Kendiri:
|
|||
Catatan/Tugas-tugas Lain:
|
|||
Masa
|
Aktiviti
|
Pengesahan
|
|
Berikut merupakan RPH bagi 80 minit (2 waktu).
RPH tersebut dibahagikan kepada dua objektif maka dua RPH yang bersinambungan dihasilkan.RPH 1:
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN: TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT)
TINGKATAN:
TARIKH:
TOPIK:
|
4 GEMILANG
10 DECEMBER 2012
4.0 MULTIMEDIA
4.2 Perkakasan dan Perisian
4.2.2 Perisian Penyuntingan
|
TEMPAT:
MASA:
|
BK5, N24
11.20 am-12.40 (80 minit)
|
HASIL PEMBELAJARAN:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran (P&P) ini, pelajar dapat:
1. Menyenaraikan perisian penyuntingan yang boleh digunakan untuk menghasilkan elemen-elemen Multimedia dengan betul:
· Penyunting Teks
· Penyunting Grafik dan Imej
· Penyunting Audio
· Penyunting Video dan Animasi
2. Menerangkan fungsi bagi keempat-empat perisian penyuntingan dengan jelas dan tepat.
|
BAHAN BANTU MENGAJAR:
a. Bahan untuk set induksi: slaid persembahan tajuk ‘Elemen Multimedia’ dan video multimedia
b. Bahan untuk sesi P & P: slaid persembahan tajuk ‘Perisian Penyuntingan’
c. Bahan untuk aktiviti:
Aktiviti 1: Latihan individu tajuk ‘Perisian Penyuntingan’
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA:
1. Pelajar telah mengetahui jenis-jenis perkakasan untuk penghasilan produk multimedia
2. Pelajar dapat menyatakan fungsi bagi setiap jenis perkakasan tersebut dengan tepat.
|
PELAKSANAAN PENGAJARAN
Isi kandungan
|
Pengetahuan/Kemahiran yang perlu dikuasai
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Pengenalan
Set induksi:
|
Pelajar dapat mengaitkan set induksi dengan topik yang akan dipelajari.
|
1. Guru menunjukkan contoh kepada pelajar elemen-elemen multimedia:
· Gambar
· Lirik lagu
· Video
· Animasi
· Lagu
2. Guru menunjukkan sebuah hasil yang terbentuk daripada gabungan kesemua elemen multimedia yang telah dinyatakan tadi.
3. Pelajar ditanya bagaimana hasil multimedia tadi dihasilkan.
4. Guru mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pembelajaran pada hari ini.
|
Masa:
6 minit
BBM:
· Slaid persembahan tajuk ‘Elemen Multimedia’
(rujuk lampiran 1)
Nilai murni:
Rasional
|
4.2 Perkakasan dan Perisian
4.2.2 Perisian penyuntingan
4.2.2.1 Mengenalpasti perisian penyuntingan yang digunakan bagi menghasilkan elemen-elemen multimedia:
· Penyunting teks
· Penyunting grafik dan imej
· Penyunting audio
· Penyunting video dan animasi
|
1. Pelajar dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya tiga (3) jenis perisian untuk tujuan penyuntingan produk multimedia.
|
Aktiviti 1:
1. Guru menayangkan persembahan slaid tentang topik pembelajaran pada hari ini.
2. Pelajar secara rawak dipilih untuk menyebut dengan jelas kesemua perisian penyuntingan yang terdapat pada slaid persembahan.
3. Dengan berpandukan BBM, guru menerangkan dengan lebih lanjut tentang setiap jenis perisian penyuntingan dan fungsinya.
4. Pelajar memberi tumpuan kepada penjelasan guru.
5. Beberapa orang pelajar (dipilih secara rawak dan sukarela) diminta menyebut semula fungsi setiap perisian penyuntingan yang telah dipelajari.
|
Masa:
15 minit
BBM:
Persembahan slaid tajuk ‘Perisian Penyuntingan‘
(rujuk Modul lampiran 2)
|
1. Pelajar dapat membuat latihan yang diberikan dengan betul berdasarkan sesi pembelajaran tadi.
|
Aktiviti 2:
1. Guru memberi latihan secara individu bagi tajuk yang telah dipelajari.
2. Pelajar dikehendaki menyiapkan latihan berdasarkan pangajaran pada hari ini.
3. Guru dan pelajar menyemak bersama-sama latihan tersebut.
|
Masa:
10 minit
Bahan aktiviti:
Latihan individu tajuk ‘Perisian Penyuntingan’
(rujuk Modul lampiran 3)
| |
Penutup:
| |||
1. Beberapa orang pelajar (secara sukarela dan rawak) diminta untuk merumuskan isi pelajaran pada hari ini.
2. Guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran pada hari ini.
|
Masa:
4 minit
| ||
Tugasan:
| |||
1. Guru memberi tugasan berdasarkan topik pelajaran pada hari ini bagi masa yang kedua berikutnya.
| |||
Refleksi Kendiri:
| |||
Catatan/Tugas-tugas lain:
| |||
Masa
|
Aktiviti
|
Pengesahan
| |
RPH 2:
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN: TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT)
TINGKATAN:
TARIKH:
TOPIK:
|
4
GEMILANG
10
DECEMBER 2012
4.0
MULTIMEDIA
4.2 Perkakasan dan Perisian
4.2.2 Perisian
Penyuntingan
|
TEMPAT:
MASA:
|
BK5,
N24
11.20
am-12.40 (80 minit)
|
HASIL
PEMBELAJARAN:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran (P&P) ini, pelajar
dapat:
1.
Menerangkan fungsi bagi perisian
penyuntingan dengan jelas dan tepat:
·
Penyunting Teks
·
Penyunting Grafik dan Imej
·
Penyunting Audio
·
Penyunting Video dan Animasi
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR:
a.
Bahan untuk sesi P & P: slaid
persembahan tajuk ‘Perisian Penyuntingan’
b.
Bahan untuk aktiviti:
Aktiviti 2: Kad
manila, keratan akhbar, keratan perkataan dan gambar print screen perisian
penyuntingan
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA:
1.
Pelajar telah mengetahui jenis-jenis
perkakasan untuk penghasilan produk multimedia
2.
Pelajar dapat menyatakan fungsi bagi
setiap jenis perkakasan tersebut dengan tepat.
|
PELAKSANAAN
PENGAJARAN
Isi kandungan
|
Pengetahuan/Kemahiran yang perlu
dikuasai
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Pengenalan
Set
induksi:
|
Pelajar
dapat mengaitkan set induksi dengan topik yang akan dipelajari.
|
1.
Guru bertanya kepada pelajar tentang
perisian penyuntingan yang telah dipelajari pada hari ini.
2.
Pelajar memberi maklum balas
pertanyaan guru.
3.
Pelajar (secara rawak) ditanya
tentang fungsi setiap perisian tersebut.
4.
Pelajar menjawab pertanyaan guru.
5.
Guru meneruskan aktiviti bagi tajuk
pengajaran pada hari ini
|
Masa:
4
minit
BBM:
· Slaid persembahan tajuk ‘Perisian Penyuntingan’
(rujuk lampiran 1)
Nilai murni:
Rasional
|
4.2
Perkakasan dan Perisian
4.2.2 Perisian penyuntingan
4.2.2.1 Mengenalpasti perisian
penyuntingan yang digunakan bagi menghasilkan elemen-elemen multimedia:
· Penyunting
teks
· Penyunting
grafik dan imej
· Penyunting
audio
· Penyunting
video dan animasi
|
1. Pelajar
dapat bekerjasama dengan rakan yang lain bagi menyiapkan kerja berkumpulan
berdasarkan topik pengajaran pada hari ini.
|
Aktiviti
1:
1. Guru
memberi arahan agar pelajar dibahagikan kepada 5-6 orang dalam satu kumpulan.
2. Guru
mengedarkan setiap kumpulan dengan bahan;
· Kad
manila
· Keratan
akhbar
· Gambar
print screen perisian penyuntingan
· Keratan
perkataan
3. Setiap
kumpulan diperuntukkan masa 15 minit bagi menyiapkan tugasan tersebut.
4. Hasil
kerja kumpulan tersebut akan dipamerkan di hadapan kelas.
5. Wakil
bagi setiap kumpulan akan menerangkan hasil kerja kumpulan masing-masing.
1. Guru
akan membantu pelajar sekiranya penerangan pelajar adalah kurang tepat.
|
Masa:
20
minit
Bahan aktiviti:
Kad
manila
Keratan
akhbar
Keratan
perkataan
Gambar
print screen perisian penyuntingan
|
|
1. Pelajar
dapat menghasilkan peta minda bagi tajuk yang telah dipelajari pada hari ini.
|
Aktiviti
3:
1. Guru
meminta pelajar secara individu agar menghasilkan peta minda bagi tajuk
pengajaran pada hari ini.
2. Pelajar
boleh merujuk semula hasil kerja kumpulan yang telah dihasilkan tadi bagi penghasilan peta minda.
3. Guru
membantu pelajar sekiranya terdapat kemusykilan dalam aktiviti ini.
|
Masa:
12
minit
|
Penutup:
|
|||
1. Beberapa
orang pelajar (secara sukarela dan rawak) diminta untuk merumuskan isi
pelajaran pada hari ini.
2. Guru
membuat kesimpulan tentang isi pelajaran pada hari ini.
|
Masa:
3
minit
|
||
Tugasan:
|
|||
1. Guru
meminta pelajar membaca tajuk seterusnya bagi pembelajaran pada minggu
hadapan.
|
|||
Refleksi Kendiri:
|
|||
|
|
||
Catatan/Tugas-tugas lain:
|
|||
Masa
|
Aktiviti
|
Pengesahan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
No comments:
Post a Comment